Tuesday, December 23, 2008

Julekonfekt

Jeg er ikke akkurat noen matblogger, men det er mulig at jeg kommer til å bli det etterhvert :) Jeg er nemlig ganske keen på å dikte opp nye oppskrifter, eller bare prøve meg frem uten noen annen pekepinn enn visjonen om en slags smak eller tekstur.
Jeg får ikke sove så godt for tiden, så dette var det jeg gjorde i går natt.

Hovedbetanddelen her er hjemmelaget appelsinmarsipan med redusert melisinnhold. Jeg kuttet ut halvparten av melisen fra oppskriften etter råd fra en venninne og resultatet ble veldig bra, særlig for meg som ikke egentlig er så glad i sukker.

Den øverste sjokoladen med hjertene på er en daddel fyldt med marsipan og trykket med dronningsjokolade ispedd kokkosfett.

Så har vi to helt ordinære marsipankuler med nøtt, dyppet i sjokolade.

Den det står god jul på ble til ved kreativ bruk av rester. Jeg satt nemlig igjen med mye mer smeltet sjokolade enn ventet. Jeg fikk lyst til å helle det på former, men det tok nesten et kvarter med leting før jeg fant ut at jeg kunne bruke gamle te-lysformer :) Jeg smurte dem først innvendig med sjokolade og la dem et par minutter i fryseren. Så la jeg et lag med nougat og stakk tre hasselnøtter ned i den før jeg hellte en liten dæsj hvit sjokolade over. og så dekket jeg det hele med mørk sjokolade og la dem tilbake i fryseren igjen. Da de var stivnet tok jeg de siste restene av den hvite sjokoladen, fyldte på en frysepose og klippet hull i en tupp og skrev i vei.

De to siste er variasjoner av den samme ideen. Jeg kom på å bruke aprikos da jeg var på leting etter gode dadler og fornemmelsen av smakskombinasjonen satte tankene i gang. Jeg åpnet aprikosene som pitabrød og stappet først en klatt appelsinmarsipan nedi, så fyldte på med nougat, og til slutt dyppet jeg sårkanten i sjokolade for å skjule den. På denne måten vises mye av aprikosen fremdeles og oransjefargen er veldig delikat å se på. Jeg pyntet litt med små striper, men i etterkant tror jeg det kunne vært like fint å la være.

Siden jeg ikke tror på julegaver, men har stor tro på god mat, så er det mulig at enkelte vil få litt konfekt i en av disse dager. Det er ikke en julegave, det er en konfektgave. så det så.

No comments: