Thursday, February 2, 2012

Tone Damli, en av de unge kvinnene vi kjemper for

Jeg er uenig, det burde ikke være en bombe.

Hva er egentlig saken her? En ung kvinnelig artist reiser til LA for å spille inn musikkvideo, uheldigvis begynner det å regne og de kan ikke spille inn videoen i ørkenen som de har planlagt. Teamet ender opp med å lage en alternativ video på hotellet som ikke skiller seg mye fra andre musikkvideoer i tiden.

Videoen slippes. Noen unge folk skriver på nettet at Tone er pen, men musikken hennes er kjedelig. Ingen bryr seg.

Så skjer det, jeg vet ikke om det er den første kritikken, men PR-ekspert Elisabeth Hartmann kritiserer Damli på God kveld norge for å spille for mye på sex. Plutselig har det forandret seg til en interessant sak og mange begynner å skrive for og imot.

Damli slår tilbake og sier en del ok ting, men argumenterer også for at nakenhet er den eneste måten å lykkes på i bransjen. Hun sier også at feminister må støtte hverandre og ønsker seg en mer romslig feminisme.

Dette får selvfølgelig reaksjoner. Jeg gidder ikke linke til alt som ble sagt på twitter og facebook, men dere skjønner sikkert geografien i saken nå.

Mitt hovedproblem med hele greia er at platebransjen og media som burde få pepper i saker som denne har sluppet glatt unna. Det har blitt til en sak for eller i mot Tone Damlis lettkleddhet, når det egentlig var en super sjanse til å gå hardt ut imot presset til sexualisering som unge artister må leve med i jobben sin.

Feminisme handler ikke om å heie jenter frem uansett hva de måtte finne på. Men, feminisme handler heller ikke om å henge ut enkeltindivider og paradere dem rundt i offentligheten. Feminisme handler om å være kritiske til systemene som reduserer valgmulighetene til unge kvinner. Tone Damli er en av disse unge kvinnene som har redusert valgfrihet, hun er ikke det kjipe, fæle ulven som ødelegger selvtilliten til andre unge jenter.

Først blei jeg litt provosert over måten hun svarte på tiltale i bloggen sin. Men etter å ha tenkt på det en stund gikk det opp for meg at dama er trengt opp i et hjørne. Jeg er heller ikke verdens mest reflekterte menneske når jeg føler meg under angrep fra alle sider. Kanskje Damli ville reagert anderledes om kritikken hadde blitt vendt mot kulturen vår generelt og ikke direkte mot henne. Kanskje fantes det en liten del av Damli som også syntes hele greia var litt pinlig og teit, men når folk går ut og sier at hun er Dum! da  går hun selvfølgelig i forsvar, slik alle andre normale mennesker også gjør.

Personlig har jeg fremdeles ikke sett videoen og jeg kommer sikkert ikke til å gjøre det heller.

Men jeg etterlyser en feminisme som gjør det mulig for unge kvinner som Damli å gå i dialog og reflektere rundt egne valg i stedet for å trenge dem opp i hjørner der de til slutt vil oppfatte patriarkatet som sin eneste venn og støttespiller.

4 comments:

Andreas said...

Bravo! Flink du er som ikke lar deg provosere men heller forsøker å se saken fra hennes side. :)
Jeg er enig med deg i at det hele nok er litt mer komplisert enn bare "Tone spiller på sex for å fronte seg selv fordi det er det hun er flink til" vs. "man skal ikke spille på sex".
Det er nok ikke bare enkelt for jenter som blir sett på som "de aller vakreste og peneste". Folk har visse holdninger og forventninger til slike personer. Hun har ikke så utpreget sangstemme, så jeg tviler på hun hadde fått kontrakt hvis hun ikke hadde hatt det utseende og den bakgrunn som hun har. Og det er det det spilles på i videoen.
Du har for øvrig ikke gått glipp av stort. Jeg har sett hele videoen men husker ikke stort mer enn Damli som åler seg lettkledd på gulvet og tar på seg selv for å virke sexy eller noe.
Samtidig må jeg si at hun burde da vite bedre. Hun burde vite at hun er med på å skape et press på andre jenter. Hun burde vite at hun er med på å skape fordommer og holdninger mot "pene jenter" om at de er med på ikke bare den slags men at på til ikke har noe mot det.
Jeg er nok ikke så overbegeistret for Tone Damli heller. Hvis hun ikke liker å bli utsatt for slike situasjoner så får hun finne seg noe der hun spiller litt mer på sin personlighet og litt mindre på sitt utseende?
Og så er spørsmålet også, er jeg dømmende mot henne pga utseendet hennes? :-/
Jeg mener selvfølgelig jeg ikke er det. Det er det at hun selv har valgt å sette seg i den situasjonen hun er i som jeg reagerer på. Hmmm...

Undre said...

Du kom meg i forkjøpet, jeg satt nemlig å blogget fletta av plateselskapet, men dette er jeg sterkt uenig i:

"Tone Damli er en av disse unge kvinnene som har redusert valgfrihet, hun er ikke det kjipe, fæle ulven som ødelegger selvtilliten til andre unge jenter."

Damli Aaberge vet meget godt hva hun gjør og hun er ikke uten et valg og hun må stå for de valgene hun tar. Se bare på Marit Larsen. Og om Damli Aaberge ikke vet hva hun gjør og ikke har noe valg så får vi nå sporenstreks se til å intervenere, få henne unna bransjen og inn i utdanningssystemet slik at hun får seg en annen karriere. Eller hur?

Martine Votvik said...

Undre - Jeg tror også at Tone Damli godt vet hva hun gjør og at hun burde stilles til ansvar for det, (kanskje på en litt mer saklig måte enn å flåse om at man aldri skal intervjue henne.)

Men hun lever jo heller ikke i et vakuum, hvor mye makt har hun egentlig til å bestemme formen på musikkvideoene sine?

Slik jeg tolker Damli etter litt research så skjedde planleggingen av denne videoen ganske ad hoc etter at den opprinnelige planen gikk i vasken pga regn. Hun fleiper i avisen om at "har man ikke ørken så får man by på litt hud". Det kan tolkes som om at hun egentlig ikke hadde planer om å spille på nakenhet i utgangspunktet. Ser man på bloggen hennes får man heller ikke inntrykk av at hun spiller mye på sex til vanlig heller.

Så jeg kjenner det rykker litt til når hun skal presses ned i en bås som dama som spiller på sex...

Undre said...

Hun er i en pill råtten bransje, men hun er der og hun velger sine forbilder og hun velger sitt uttrykk.

Jeg har ikke i utgangspunktet problemer med at folk spiller på sex, men det er ikke alle måter å spille på sex på som er like ålreite eller godt gjennomførte. Jeg synes ikke TDA "pulled it off" som det heter utaskjærs. Videoen framstår som seksualisert (som i mitt hode er noe annet enn sensuell og seksuell). Musikkvidoen er særs klein. Nå er hun ikke alene om å ha laget og publisert den musikkvideoen, så jeg er helt på lag med deg at pekefingeren skal rettes mot plateselskapet også. Men TDA er, som jeg er helt sikker på at vi er enige om, ansvarlig for det hun sjøl sier, og etter å ha lest den bloggposten hennes så blir jeg temmelig oppgitt. Dette er artistverdenes svar på Burhønsomkvedet. Hun vil ha oppmerksomhet og tjene penger, men hun vil ikke eller er ikke i stand til å stå ansvarlig for virkemidlene hun velger.

Hun forsvarer seg også med at Rihanna og Beyonce gjør det samme, men come on, de får jo pepper så det holder for valga sine de også. Det er rett og slett ikke et valid argument for å fraskrive seg ansvar.

Og sånn ellers så vil jeg råde TDA til å finne seg bedre rådgivere for de hun har bør hun jaggu passe seg for, de er mer opptatt av å tjene penger på henne enn hennes ve og vel tenker nå jeg når jeg ser reaksjonene hennes.