Sunday, February 15, 2009

Hvorfor i all verden ber Laila Bagge om unnskyldning?

Nå levde jeg altså i villfarelsen om at Sverige var et land som kunne skryte på seg å være verdens feministiske ledestjerne, men når jeg leser saker som denne begynner jeg virkelig å lure.

Og jeg får backflash fra superbowl og Janet Jackson. Hva er det som feiler hodene til folk som greier å bli sure på damer som tross alt bare har vært uheldige? Slik jeg leser saken virker det som om Bagge reagerte naturlig i første omgang da hun prøvde å spøke det bort med «-Jeg ville bare passe på at alle her var våkne!» Unnskyldningen i etterkant får det til å høres ut som hun a) har blitt kalt inn på bakteppet og fått beskjed om det. b) som om negative reaksjoner hun har fått annetsteds fra som media eller personhenvendelser har fått henne til å føle skam/skyld.

Nå har jeg kun lest artiklene og ikke selv sett klippet, men så lenge Bagge ikke selv dro opp skjørtet og blottet seg har hun vel ingen grunn til å føle seg skyldig? Og om hun så hadde gjort det med vilje, så er det vel ikke mer kropp enn vi er tvunget til å se på på andre programmer i samme sendetid...

Vanligvis når man oppdager at noen er i en litt mer utsatt posisjon en de er klare over selv, så stopper man som regel ikke opp og forlanger en unnskyldning ut av vedkommende. Den anstendige måten å reagere på er å diskret gjøre personen oppmerksom på situasjonen, ikke å filme dem uten å si noe som helst! Dessuten vil det være mer riktig at det er tilskuerne som prøver å berolige den uheldige og ikke omvendt. Hva slags sykelig patriarkalsk drittsamfunn lever vi i egentlig!?

Og om noen skulle være nødt til å be om unnskyldning så er det faen meg media som har driti seg fullstendig ut her. Ikke bare legger VG og Aftenposten ut bilder av skadelidende, nei, de legger ut hele snutter av episoden. Fy faen!

Jeg blir flau av norske aviser og jeg har ingen grunn til å tro at svensk media har oppført seg bedre. Dette er mobbing, det er som å komme på skolen etter juleballet og se at noen har trykket opp bilder av puppene til Julia som var uheldig med stroppene til kjolen og hengt dem i alle gangene... Det er seksuell trakassering,

12 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Helt enig med deg, Martine! Jeg forstår heller ikke hvor denne unnskyldningen kommer fra, og synes den er absurd.

Martine Votvik said...

Beklager anonymous, men du slenger bare dritt uten noen kobling til saken en gang og slik dritt tar jeg meg den frihet å slette fra min personlige blogg.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Jeg er enig at det er feil av Bagge å be om unnskyldning, det er trossalt ikke hennes feil. Dessuten regner jeg med at svært få ble støtt av å se bakenden hennes også. Men media har ikke slik jeg ser det opptrådt feil. De gjør kun jobben sin ved å dekke en slik sak.

Det er også morsomt å tolke din selvmotsigelse: "så er det vel ikke mer kropp enn vi er tvunget til å se på på andre programmer i samme sendetid..." skriver du. Men du går til frontalangrep på norske medier fordi de legger ut klipp av det? Her er det noe som skurrer.

Og at du blir flau av norske aviser sier vel mer om deg enn norske medier, som stort sett består av godt utdannede og erfarne journalister med kritisk sans og bedømmelsesevne.

Men en ting kan jeg være enige i: Bagge har absolutt ingentig å be om unnskyldning for, og jeg regner med at det var budskapet i blogginnlegget. Egentlig er ikke dette noe å lage spesielt mye hassel ut av syntes jeg. Jeg tror ikke det er mange som bryr seg et dugg om denne saken eller blir støtt av medienes opptreden. Det finnes andre betraktelig viktigere saker.

Martine Votvik said...

Anonymous II

Nå er det ikke norske mediers generelle blottertrang jeg kritiserer her, selv om jeg planlegger å gjøre akkurat det i nærmeste fremtid. Det er heller det at de i samme artikkel kan skrive om hvor pinlig og smertefult dette er for Bagge samtidig som de henger henne ut for verden og således forlenger/forværrer pinen hennes.

Og om du bygger din bedømmelse av norske journalisters faglige kompetanse og dyktighet utifra nettavisene så lurer jeg litt på om du er en veldig selektiv leser i så fall?

Fint at du er enig i det siste i alle fall :)

Martine Votvik said...

Anja - Absurd er et utrolig godt beskrivende ord i slike tilfeller.

Anonymous said...

Denne unnskyldningen er en del av den nypuritanismen som brer seg i samfunnet.

Sikkert en motreaksjon i forhold til overeksponering av kropp og sex, men samtidig sterkt influert av religiøs og fanatisk renesans.

Egentlig bare trist.

Jeg ser ingen grunn til å unnskylde at man har en kropp. Folk som føler seg fornærmet av andres kropper har åpenbarligen sterke problemer med seg selv.

Vero said...

Må bare si at jeg syns at blogg mottoet/undertittelen din eller hva det nå heter (den med død fisk) var utrolig bra. Bra formulert- tankevekkende.

Sunniva said...

Skulle jo tro hun hadde tatovert et digert hakekors på rompa, så stor oppstandelse som det blir. Latterlig!