Monday, April 16, 2007

Massakre i Blacksburg

Det er sikkert flere enn meg som gikk rundt å lurte på når det ville skje neste gang, vel nå trenger vi ikke bekymre oss mer for det på en stund. Imens jeg satt og kjedet meg på jobben i går rundt 13:00 gikk en loka asiat rundt på Virginia tech og lekte skytespill med tilfeldige studenter. 31 studenter pluss seg selv for å presisere; det største antallet elever drept ved skoleskytedrama i USA noen sinne.

Kommer Musikken til å få skylda denne gangen, kanskje tv og dataspillene? Eller kanskje den 'laxa våpenloven, neida...

Kommer dette til å bli brukt i kampen for å inskrenke amerikanerenes rett til personlig ukrenkelig frihet? Meget mulig.

Jeg skjønner at det er lett å bli maktesløs, jeg mener, jeg blir også sånn passe maktesløs av å lese om det. 32 mennesker drept, 32 unge mennesker, som kunne vært søstern din eller sønnen din, like forbanna jævlig.

Selvmordsbombere har i det minste en agenda vi kan peke på. Hva skal vi si om Skoleskyterene, at de er symptomene på et sykt samfunn? Det er liksom ikke nok for meg å rette fingeren i den retningen. Han var ikke bare et "Symptom" Han var en ung mann som fikk det for seg at dette var det eneste fornuftige han kunne foreta seg i sin daværende situasjon. En ung mann som kunne vært broren din eller nevøen din, og spør du familien hans er de sikkert like misstroende og sjokka som du ville vært.

Sånne ting skremmer meg, fordi jeg ikke forstår.

No comments: